Pontensi Diri Dalam Bisnes

Kenapa Perlu Berbisnes?

Bila kita fikir-fikir balik,sebab apa kita perlu berbisnes dan sebab kita kena berbisnes,sebab kita nak income beribu riban atau sekadar kita buat bisnes melepaskan batuk ditangga.Ramai yang ada keinginan untuk berbisnes tapi masih tunggu dan terus menanti.Tunggu orang lain yang berjaya.

Saya dah berbisnes sejak zaman kolej dulu lagi,Masa itu saya kenali satu bisnes yang dipanggil “L”.Punca nak bisnes sebab saya minat nak beli pelbagai barangan macam gajet & kereta macam orang lain.Teruja dengan apa yang ditawarkan saya terus join tanpa ilmu dan selidik latar belakang bisnes tersebut.Last sekali berkubur macam tu je.

Tapi saya masih tak putus asa.Lepas habis belajar,kononnya saya berbisnes sambil tu nak jaga parent.Saya join bisnes “I D” yang register hanya Rm 100 sahaja tanpa produk tapi perlu cari orang.Tapi kecundang ditengah jalan.

Saya dah down tapi saya masih berminat dengan bisnes,barulah saya sedar bisnes tanpa ilmu dan kenali pontesi diri terlebih dahulu punca saya gagal dalam bisnes.Bila check balik sebab dan musababnya kenapa perlu berbisnes.barulah saya faham.Kita berbisnes bukan kepentingan diri sendiri tapi kerana kepentingan orang lain juga.Jujur,sabar dan amanah kena ada dalam diri kita untuk kita terus maju.

Bisnes Bermanfat Untuk Orang Lain.

Kita nak berjaya dan maju dalam bisnes,kita kena rasa apa yang orang lain rasa dan fahami situasi seseorang,contoh seseorang tu nak join “under kita” bisnes sebab status kewangan yang tak menentu.Kita kena faham dulu kehendak seseorang untuk berbisnes dan bukan sebab dorongan emosi.

 Sifat sabar kena ada dalam bisnes,dan bagi saya sifat ini adalah paling utama dalam bisnes.Dan jadikan sabar sebagai tulang belakang dalam diri kita,sebab bisnes ada turun dan ada juga naik.Bila dah rasa down cepat-cepat kita check apa impian kita.Dan tulis impian kita supaya dapat bagi motivasi dalam diri kita.

Untuk Terus Maju Dalam Bisnes

Target #1 Belajar bergaul dengan orang yang dah berjaya dalam sesuatu bisnes.Sebab kita akan dapat rahsia yang amat bernilai atau kunci kita untuk berjaya dalam bisnes.

Target #2 Belajar perkara asas dalam sesuatu bisnes,contoh kita nak buat bisnes kek coklat,kita beli buku dan belajar pekara asas dulu.Sebab dari situ kita tahu dan sedar macam mana nak kembangkan bisnes.Ilmu itu penting untuk kita supaya kita tak tersesat dalam bisnes.

Target #3 Selalukan diri untuk pergi bengkel bisnes,seminar macam Dr azizan,irfan khairi atau sebagainya.Tengok CD atau video orang-orang yang berjaya dalam bisnes.Sebab kita akan dapat aura yang sangat best.

Target #4 Selalu kita upgradekan diri kepada tuhan kita.Jaga solat dan takawal dengan apa yang kita dah usahakan.InsyaAllah suatu hari nanti kejayaan pasti milik kita dengan izinNYA.

Sedikit sebanyak perkongsian dan pengalaman saya.Moga  kita sentiasa upgradekan diri kearah yang lebih baik.Yang baik datang dariNYa,yang kurang datang dari saya sendiri.

Wallahualam….

Jamil Md sah

11 Januari 2015 

Port Klang,Selangor

Leave a Reply

